Vrije ruimte onderdelen

Activiteit ervaringsweek

In de eerste week van het schooljaar hebben eerstejaars studenten van de opleiding journalistiek elke dag een activiteit. Deze activiteiten zijn gekoppeld aan de competenties van de opleiding. Er is dan ook een activiteit voor de competentie researchen, deze organiseert de FACTORY. Gezien ik student-assistent ben bij de FACTORY, mocht ik deze activiteit mee bedenken en opzetten.

Waarom in het vrije ruimte portfolio?

Voor deze activiteit moesten we een manier bedenken om onderzoekvaardigheden op een leuke manier te introduceren. Wij hebben uiteindelijk bedacht om dit met een soort puzzel te doen waarmee de eerstejaars een, door ons opgezet, fictief drugsnetwerk moeten oprollen. Het was een leuke uitdaging om de puzzel op te zetten omdat ik hierbij eigenlijk alle vaardigheden die ik kan op het gebied van factchecken (reserve image search, geolocatie, etc) omgekeerd in moest zetten. Ik moest hiervoor goed snappen hoe deze technieken werken om dit zo op te kunnen zetten.

Uitvoering

De eerste stap van het opzetten van de activiteit was het bedenken van een verhaallijn. Dit hebben we gedaan tijdens verschillende brainstorm sessies. Vervolgens bedachten we welke factcheck-technieken we wilden verwerken in de puzzel. We kozen voor:

  • Reverse image search (Google, Tineye)
  • Geavanceerd zoeken met Google (search operators, menu’s)
  • Geolocation (Maps/Streetview)
  • Social media onderzoek

Toen we het plan hadden staan begonnen we met het opzetten van nepaccounts, Facebookgroepen, een Telegram en alle andere platformen die we nodig hadden. Vervolgens begonnen we met het opzetten van het volledige verhaal. De eerstejaars worden via een aantal neppe nieuwsartikelen doorgestuurd naar een web van social media accounts. Zo komen ze terecht in een telegram groep en bij de locaties. Uiteindelijk is het de bedoeling dat ze het hele drugsnetwerk in kaart kunnen brengen en de 5 w’s en de h uit het verhaal kunnen halen.

Opzet ervaringsweek

Reflectie

We zijn nog niet helemaal klaar met het opzetten van de opdracht, maar tot nu toe vind ik het super gaaf om te doen. Hoewel je bij de FACTORY vaak bezig bent met het opzoeken van informatie, ben je minder bezig met de verspreiding van informatie. Het was bijzonder interessant en leerzaam om bewust bezig te zijn met de verspreiding van informatie.

Het was ook een uitdaging om een goede balans aan hints te verspreiden. We wilden niet te veel delen waardoor het te makkelijk zou worden. Maar het moest wel genoeg zijn om het raadsel te kunnen ontcijferen.

Ik toon met deze toevoeging aan mijn portfolio de volgende competenties aan:

Publieksgerichtheid
De opdracht is bedoeld voor in de allereerste week van het eerste schooljaar. We moesten de opdracht zo opzetten dat het op hun interesses en vaardigheden aansloot. Dit hebben we gedaan door rekening te houden met de moeilijkheidsgraad van de opdracht.

Researchen

Ik maakte samen met de andere studentassistenten en Stern de Pagter deze opdracht. Samen zochten we alle informatie die we nodig hadden om de opdracht op te zetten. We moesten onder andere research doen naar platformen die we wilden gebruiken en de structuur van een drugsnet.

Produceren
We produceerden nepnieuws, accounts en informatie voor de studenten. De hele opdracht is eigenlijk een soort ingewikkelde productie met behulp van heel veel verschillende media.

Vernieuwen
Tijdens mijn functie als student-assistent heb ik geholpen met het opzetten van de opdracht voor de ontdekkingsweek m.b.t. factchecken. We zetten in een groep een een opdracht/speurtocht op waar de eerstejaars op een speelse manier kennis maken met factcheck-technieken.

Reflecteren
Ik werkte tijdens dit project samen met de andere student-assistenten en Stern de Pagter. Het maken van de opdracht was verspreid over een lange tijd en het was een grote klus. Om uiteindelijk een goede opdracht neer te kunnen zetten, was het zaak om constant te reflecteren op onze gemaakte keuzes en onze voortgang.